סיקור מופע: שלמה גרוניך בבארבי

מאת: משה צ'יטיאת

את ההופעה הזאת לא אשכח לעולם. מי היה מאמין שאנרגיות מטורפות יכולות להפוך ברגע אחד לאבל עמוק?
אריק איינשטיין נפטר, וכל אחד יזכור היכן היה באותה השעה. קיבלנו את הידיעה באמצע ההופעה בזמן שהוירטואוזיות של גרוניך ונגניו שטפה את במת הבארבי, מאותו הרגע הכול נראה ונשמע אחרת. דקת דומיה, הספד והקדשת השיר "אל נא תלך" לגדול זמרי ישראל בכל הזמנים.

שלמה גרוניך בבארבי (צילום: שרון עובדיה)

שלמה גרוניך בבארבי (צילום: שרון עובדיה)

שלמה גרוניך חזר לתחילת דרכו וביצע במופע את השירים הקצביים יותר שלו. בתחילת המופע נוגן הקטע האינסטרומנטלי "רנסנס" והרגשנו את הקצב בגופנו, האדמה רעדה, הפסנתר המזוהה עם גרוניך לקח צעד אחד אחורה כשלצידו הגיטרה של עומרי אגמון, הבס של יוגב גלוסמן והתופים של רון אלמוג. הפן ה"מופרע" של גרוניך התעורר לחיים, מוסיקת רוק, תאורת דיסקו ועשן סמיך היו חלק מתכונותיה של ההופעה המיוחדת הזאת.

את המוסיקה הפסיכודלית פגשנו ב"רוזה מרציפן" שהתחילה מדואט נפלא בין הפסנתר לכינור והתפתחה לעיבוד מעניין, הנגנים הצטיירו כחבורת ילדים משנות ה-80 שמשחקים ב"לעשות רעש" אך היה זה רעש חיובי, כזה שמצית את האש ששורפת כל צליל והופכת אותו לדבר חדש ומעניין.
מתוך האלבום החדש והמצוין שלו ביצע שלמה את הסינגל "במקום שהם בנו" . שיר חדש שנשמע כאילו שנכתב לפני שני עשורים, מבחינת העיבוד, ההפקה והתום שבו. האנרגיות המשיכו לשיר "שומקום". שלמה החל את השיר במשפט "לא בא לי ללכת לשומקום" בכל השפות, הפסנתר והגיטרה ניגנו סולמות כרומטיים בצורה פנומנלית, אלתרו ג'אז וברחו לכל מקום אפשרי, בהמשך השיר הקהל הצטרף לקרנבל.

אחרי ביצוע נדיר לשיר "הפרי אותי" מתוך "צמר גפן מתוק" ביצע שלמה את "הזמן עובר", שינוי קל באווירה אל תוך אחד השירים היפים ביותר שלו, שלמה הוריד לרגע את המסכה הצעירה והתוססת והציג את הפן המלודי והרגוע יותר שלו. שיא הווירטואוזיות הגיע בקטע האינסטרומנטלי המרשים "GO" , אם עד כה החשמל והעשן השתלטו על הבמה, עתה, הכרומטיות והמהירות העבירו הרגשה של זרימה ובשיתוף הקהל התפרצה אש גדולה ומרתקת.

אחרי השיר הבא "The invention man" הקרקסי, הצועני והשמח שלמה גרוניך התכוון לאחל לאריק איינשטיין החלמה מהירה כשאנו בקהל כבר ידענו על פטירתו. הקהל היה זה שעדכן את שלמה ומאז ההלם לא עזב את הבמה.

כל מילה וכל צליל התאימו לסיטואציה החדשה, בקול חנוק שר גרוניך את השיר ה"בארוקי" עם הפסנתר המופלא – "היום מאירה השמש" שנכתב ע"י לאה גולדברג. אחריי דקת הדומייה שכיבתה את הלהבות הקטנות ביותר היה ניסיון להחזיר את האנרגיות בשיר "אישה קשה", הקהל היה כולו המום ושקוע בעדכוני החדשות בסמארטפונים. השיר "ציור" נצבע בשלל גדול יותר של צבעים מאשר אנחנו מכירים כשהנגנים שרו אותו בשני קולות ותרמו לו אלתורים יפיפיים. עוד מהאלבום החדש ביצע את "בנאליה לפני השקיעה" שגם הוא מחזיר אותנו לעבר מבחינת העיבוד.  הפתיחה לשיר "סימפטיה" הייתה הפעם אלתור מילים על אריק, קטע המעבר בוצע בדואט מהפנט ומעניין בין הגיטרה לפסנתר.

>> צפו בגלריית התמונות מהמופע

בהדרן גרוניך ביצע  את השיר "אל נא תלך" כשהוא מספיד את אריק ומספר על הפגישה הראשונה שלהם בשנת 69, שינוי קל שהתבקש בתוכנית. לסיום ביצע את "נואבה", אחד השירים היפים ביותר שלו, שקיבל עיבוד מרשים, משחקי קולות, סולואים משובחים וסוף מפתיע בסגנון מזרחי. "שירים פשוטים" החזיר אותנו לתחילת ההופעה מבחינת האווירה כשבסופו שולב השיר "אובלדי אובלדה" של הביטלס.

המופע במקורו צריך היה  להראות אחרת. גרוניך הבעיר אש שהייתה אמורה ללכת ולגדול אך הנסיבות כמעט כיבו אותה, הוא נלחם דרך השירים שהלהבה תישאר. המוסיקה ניצחה את הרגשות הקשים שלו ושל הקהל. אמנם החליפה הלבנה הפכה לחולצה שחורה, השמחה הפכה ברגע אחד לעצב גדול והמילים קיבלו משמעויות אחרות, אך עם זאת זכינו להופעה מיוחדת במינה שהחזירה אותנו שנים אחורה והדגישה בעיקר את הצדדים הפסיכודליים והוירטואוזיות של גרוניך.

מודעות פרסומת

תגובה אחת

  1. זוהר

    זה מה שיפה במוזיקה, היא מדברת לבד

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: